Sotning

Så var det dags för årets sotning...
Den första för pellets-kaminen som sattes in i febr 2011. Den kommer att kontrolleras varje år medans det räcker med var 4:e år för köks-spisen.
För säkerhets skull sotade jag ur den tidig morgon. Jag visste ju inte riktigt hur o vad sotaren skulle göra..
.
Men att stegen måste vara uppställd har jag lärt mig...
.
Ni som känner mig vet att jag aldrig skulle byta plats med sotaren i detta läget....
Han kunde konstatera att det såg bra ut. Inga tecken på tjära eller överdrivet med sot i pipan till kaminen och köksspisen såg han att vi eldar väldigt lite....
Han berättade att återväxten av sotare är dålig men att det samtidigt är en krympande marknad. Bla möjligheten till fjärrvärme i städerna för fastighetsägarna och att man får sota själv, medverkar till detta.
-Vad då sota skorstenen själv ??? Då måste man ju upp på taket... eller kan man föra upp viskan nerifrån ???

Kommentarer:

1 Julia:

Så det kommer alltid finnas jobb för sotare på Nygården med andra ord ;)

2 pappa:

Stämmer....

Kommentera här: