Julfirande 2009

Som traditionen bjuder inleddes julfirandet hos moder Ulla dit alla vi barn med familj, som vanligt, inbjudits för att avnjuta julmat och gemenskap....den gång alla barn med  familj hörsammar denna inbjudan lär vi inte få plats i hennes lägenhet. 

God mat och mycket surr blir det.....


Fadern hade dagen till ära prytt sig med "Jul-slipsen"


Detta år beslöt vi oss för att inte åka till Nygården för att se Kalle Anka och ha julklappsutdelning utan förlade detta till moder Ulla med Andreas som verkställande Tomte..... vilket han klarade galant.


-"Undrar vad du har fått..... Är det kanske årets överraskning...en slips från Lena ???


-Jag ser att det är Spidermans bil men var är han ??
(Ok. med tanke på alla pedagoger och övriga barn-experter i släkten vill jag påpeka att även jag har observerat en sällsynt stor underläpp vilket egentligen skulle ge följande bildtext:
 -Vad trött jag blir på dej Farfar !!
.....men förlåt mig detta....det är ju Jul).


Så var det dags att avrunda...och vi som var kvar skulle hjälpa mor med iordningställande av lägenhet...


men när Julia satte sig ner och började spela lite julsånger avstannade röjningsarbetet och en smula "Julefrid" infann sig.


Julias spel i denna miljö blir nog årets Jul-behållning...så stämmningsfullt och "gött" (tycker jag).

Att det kan bli så bra:
Andreas tog med sig fader Claes-Bertil till Falköping,
vi släppte av mor vid domkyrkan eftersom mässan lockade henne, 
Julia, Lena och jag for hem till Nygården för ytterligare julklspputdelning
och alla var lika nöjda......


Väl hemma signalerade Barbro stor tillfredställelse med sin Julafton och var måttligt road av vår hemkomst.


På andra våningen står förmodligen världens vackraste gran...fast kanske något omfångsrik...
och julklappsutdelningen väntar...


Som vanligt är det Julia som agerar Tomte men i år saknas Andreas, Alexander och Hanna vilket förmodligen är anledningen till att hon inte har tomteluvan på....
Vi saknar Er så mycket....
"But life must go on"......som Kennedy sa.....eller någon annan.....kan ha varit Livingstone.....eller King....eller....????


Julklappsutdelning och paketöppnande vilket till del skillde sig från tidigare år....
-Julia, du får öppna tre paket och sedan öppnar Lena och jag vart sitt.....
Det är  förmodligen först i vuxen, förlåt stigande ålder menar jag, som man inte bara uppskattar antalet klappar utan mer ser till givandet...om ni förstår vad jag menar..."Ögontinder är lycka".....


"Yes, yes, yes......


Den obligatoriska bilden på ljusstaken....
Kolla godisfatet Julia fixat, julmusten har jag köpt....

Avslutningsvis ett "Lena-kort" som symboliserar det, under julhelgen och framgent rådande vädret och jag kan försäkra att kökets vedspis är väldigt uppskattad.


Jag önska oss alla ett Gott Nytt År 





  




Kommentarer:

1 Gittan:

Gott Nytt år På er allihopa!!

2 hanna:

åååå, nästa år, då banne mig!! :)

Kommentera här: