Getingar !!!!!

Vid mötet med Vägsamfälligheten i måndags nämde jag att jag har problem med ett getingbo över ytterdörren till köket.
.
En av grannarna, Mats S, som är/har varit bi-odlare, erbjöd sig att iförd skyddsutrustning hjälpa mig.
Följande kväll (tisdag) kom Mats, sprutade Radar och tog bort ett antal brädor men såg inget bo.
Igår kväll gick jag, iförd pannlampa, upp för att spruta på mer Radar och såg då ett jättelikt bo....
.
Idag kom Mats tillbaka. Bröt loss ytterligare brädor och försökte lyfta ut boet.... men det var för stort.
Han styckade upp det...
.
och slängde ner resterna.
.
Nådastöten blev tandvätska och en tändsticka.
Stort tack Mats....
Nu kan Julia komma hem igen :)
 

Kommentarer:

1 Lena:

Jag är glad att jag inte var hemma.

Svar: Ja med :)
clabu

2 Patric:

Vilket getingbo, man har ju hört talas stora bon, men aldrig fått uppleva själv.

Svar: Det är skönt att slippa.Trots sin skyddsdräkt blev Mats stungen.
clabu

3 Julia:

Haha, ja, nu är det fritt fram! :)
Men hur stort var det då?

Svar: 3.5 meter i omkrets.. ungefär :)Näe... skojade.... kanske 30-40 cm. Dom hade inte kunnat få boet runt eftersom utrymmet inte tillät det utan det fyllde mer ut åt sidorna...
clabu

4 Per Völker:

Hej. Jag brukar använda startgas. Först somnar dom eftersom det är eter och sedan så bryts boet ner så att det krymper ihop som ingen komma ut ur. Per

Svar: Tack. Det tar jag till mig....En getingbekämpare från Antizimex sa till mig att en skål med avfettning eller lacknafta i närheten till boet skulle vara helt oemotståndlig och dom skulle dö som "flugor". Jag hängde en ampel med en skål direkt under ingången till boet.... Resultat: Efter tre dygn hade tre getingar, förmodligen av misstag, trillat i och avlidit :(
clabu

Kommentera här: