Redan i trappan upp....

.... känner man doften av citronblomman.
.
Detta träd har sedan det blev frostfritt i vår stått på vår veranda och liksom förra året tagits in när frostnätterna börjat.
Så fort trädet placerats på andra våningen har en massa blomknoppar dykt upp.
Som du ser har jag två riktigt stora frukter som snart skall plockas och jag hoppas nu på fler.....
På Julias rum står ett antal citornträd ( 15-100 cm höga) jag drivit upp från kärnor... men hur det går med dessa återkommer jag till....

Kommentarer:

1 Hanna:

Tror de blommar av pur lycka över att få vara inomhus igen :))

Svar: Ja... jag har nog tänkt tanken :-))
clabu

2 Eva-Liz:

Fantastiskt!utan bara en kärna få en egen skörd,och blommar gör den också.Detta måste jag pröva för att se om jag kan ha samma tur. Kul!

Svar: Jo... fast trädet som ger frukt har jag köpt på Netto (du kan titta på denna länk. http://clabu.blogg.se/2010/may/sondagsrapport.html ) På länken från 2010 ser du samma träd som idag bär två citroner... .
Jag har drivit upp plantor från kärnor som idag blivit omkr en meter höga men dessa har inte blommat än. Kanske blommar inte kärn-sådda citronträd ?? men i vilket fall som helst är det riktigt roligt att se dessa "egna" citronträd växa och ta för sig...
clabu

3 lars-åke:

Kan man använda det knepet i barnuppfostran? Bara man får komma in i värmen så blommar man. Jag tror att vi får skapa en behandlingsmetod kring detta. Skall vi dela 50/50. Såke

Svar: Javisst måste det vara så. Det har vi ju sett bevis för gång på gång... eller hur ???
Jag nöjer mig med 25 % bara mitt namn får stå med :-)
Kan det kallas citrusmetoden ??
Förlora inte tron, lukta på en citron !!!!!!
clabu

Kommentera här: