Kamin-service

Idag har en reparatör från Baxi i Falköping hjälp mig med service av kaminen. Eftersom den sattes in i februari 2010 har ett antal säckar förbrukats.
Jag blev påmind om att en ordentlig genomgång av kaminen måste ske vid ung var 400:e säck. Då ska div kanaler sotas (någon kanal hade jag faktiskt missat), plåtar lossas för att komma åt att rensa packat sot, fläktar rengöras mm.
Höga, sotande lågor måste minskas med ökad lufttillströmmning.... inte helt logiskt inledningsvis men tänker man på att mer syre ökar förbränningen inser man sambandet.
 
Jag fick godkänt och om jag fortsätter hantera kaminen på samma sätt säger han sig inte behöva komma tillbaka...
Känns ju riktigt bra.
Med tanke på att vi mer än halverat förbrukningen av el sedan vi installerade kaminen måste detta vara en av de bästa affärerna hittills i livet :-))
Det som födde tanken på pellets-kamin var att broder Nisse satte in en kamin i Arentorp och samme Nisse hjälpte mig sedan i kontakten med företaget i Falköping.
Tack broder !!! 

Kommentarer:

1 hanna:

Fint betyg på din kaminhantering pappa :)

Svar: Ja, det gjorde mig glad och nöjd eftersom kaminen inte kunnat ge mycket mer värme än den gjort. Nu vill det bara till att, på ett bättre sätt, lösa transporten av den uppvärmda luften runt i huset eftersom jag förmodligen kan gå ner lite i eldning då.
clabu

2 Julia:

nej, att köpa den där kaminen var inget misstag direkt! Och jag säger som Hanna, roligt att han tyckte du skött om den så bra :)

Svar: Javisst var det kul och det känns att allt pysslande lönar sig.....
clabu

Kommentera här: