Söndag o fiske hos Såke i Karlsborg

06:59 svänger jag ut på Eggbyvägen för att ta mig till Såke i sin stuga i Karlsborg.
Fiske....
.
Dagen till ära hade Såke fixat kanonväder... fråga mig inte hur ???
.
Jag har tagit intryck av Jullia och beslöt mig för att idag satsa på spinnare.... vilket skulle visa sig var helt rätt...
Första Abborren som iochförsig krokade sig själv i ena gälen... men allt som är med upp räknas..
Storleken.... nja inte mycket större än draget och fick naturligtvis återvända ner...
.
Nummer två. Inte heller speciellt stor och även denna släpptes tillbaka.
Sedan tappade jag en abborre vid båten... som jag tror var något större.
.
Nummer tre var lite större och får följa med hem....
.
Fisk nummer 4 blev en skaplig Gädda och får även denna följa med hem..
.
Slutligen fick jag ytterligare en Abborre som får följa med hem.
Totalt 2 abborrar och en gädda med hem och två abborrar som jag släppte tillbaka.
Vem gjorde då detta möjligt ????
.
Jo, broder Lars-Åke som verkligen vet hur man roar storebror.
Tack för en väldigt trevlig, solig (jag har ordentligt svid i ansiktet) och återhämtande dag. 
En härlig avslutning på min första arbetsvecka efter semestern.
.
Hur gick det då med tillagningen av fisken ???
Fisken, här abborrarna, fusk-fileas och inoljas o kryddas....
.
 
och sedan på grillen (här gäddan).
Ok, Patric.... jag hade kunnat behöva ett och annat tips. Det står klart när jag provsmakat...
.
Medveten som jag var om den stora risken att misslyckas med fisken hade jag redan igår lagt karrre i marinad.
Den blev djäkligt god.....
 

Kommentarer:

1 Patric:

Till abborrefiske i Bottensjön rekommenderas jiggar i lämpliga storlekar(5-7cm), färger att föredra:
Röd/Orange
Grön/Gul
Lila/Svart
Fungerar bra även på Gädda och Gös.
Gädda blir godast kokt eller rökt, på grillen inlindad i folie med mycket smör, färsk dill, citron, salt och peppar.

Svar: Tack Patric. Lenas pappa Bengt var duktig på att laga kokt gädda men jag har inte lyckats vid mina försök... hittills skall tilläggas :-))
clabu

2 lars-åke:

Bra med lite tips av hur få upp fisk. Detta behöver jag då jag inte hade rätta knycken. Kul att du fick upp så mycket. Vi gör detta igen. Men nästa gång kanske Patrik kan vara med och ge proffsråd.
Vi hade en toppen dag.
Såke

Kommentera här: