Citronträdet.....

9 maj förekommer första bilden på mitt, då inköpta, citronträd...
Som ni säkert kommer ihåg var min förvåning stor när det plötsligt växte fram en "utväxt"...
.
som sedan blev en blomma..
.
som sedan blev början till en citron...
.
30 augusti tog jag in krukväxterna som under sommaren stått på verandan och ställde dom på andra våningen en bit in i rummet men framför ett stort fönster.
Så här stor är citronen idag...
.
Det som känns häftigt är att fler blomknoppar utvecklats sedan trädet kom in...
.
minst 8 knoppar och några ytterligare verkar vara på gång...
.
Jag har "Googlat" på citronträd och läst att trädet skall stå svalt med sparsam vattning under vintervilan.
.
Hur har det då gått för "kärnträden" dvs dom där citronkärnorna jag planterad någon gång förra året ??
Jodå. Dom verkar må ganska bra men jag vet inte om träd som kommer från kärnor fungerar på samma sätt som "köpeplantor"..

Kommentarer:

1 Julia:

Du verkar ju ha gröna fingar du med, inte bara mamma :)

2 pappa:

Tack... Jag har länge trott att min specialitet, vad beträffar växtlighet, är gräsklippning. Kanske kan vi lägga till citronträd :-))

Kommentera här: