Kurs i konsten att lägga en Vehäs

Heljesgården i Bolum är en resa tillbaka i tiden. Här kan du uppleva jord- och skogsbruket som det såg ut vid 1900-talets början. År 1924 köptes Heljesgården av Erik Gustavsson och det var han och senare hans son Lars som ägde gården fram till 1996 då Lars skänkte gården till Västergötlands museum.
Idag anordnades det en kurs i hur man lägger en Vehäs med Lars Bergdahl som kursledare.
Det var mycket intressant och lärorikt. Många av erfarenheterna och kunskaperna tidigare generationer skaffat sig riskerar att gå förlorade i nutiden eftersom kunskapen inte är tillämpbar i dagens samhälle. Hur många har nytta av att kunna lägga en Vehäs ??
.
Att lägga vass-tak är däremot en konst/teknik man utbildar till även idag.
.
Vassstrån är omkr 2 meter långa och översta lagret viks över nocken men över själva denna vikning läggs löshalm som ni ser på denna bild.
.

År 1924 köptes Heljesgården av Erik Gustavsson och det
var han och senare hans son som ägde gården fram till 1996
då Lars skänkte gården till Västergötlands museum.
Det mesta av redskapen tillverkades eller reparerades på gården eftersom Lars och säkert de flesta dåtidens bönder var duktiga mångsysslare. Detta är en bild från Lars imponerande verkstad med bla en egentillverkad såg där han sågade till plank o bräder från avverkade träd.
.
Under arbetsbänken står fortfarande dessa knippen med väldigt tunna vedpinnar avsedda att tända spisen med.
.
På väg från Heljesgården stannade jag till vid en utsiktspunkt och fångade Domkyrkans torn.
.
Riktade jag blicken lite mer norrut såg jag en massa "vispar".... tala om kontraster....
.
När jag passerade Axvall upptäckte jag två rovfåglar som cirklade över heden... och precis när jag kom ur bilen för att ta ett kort valde dom att söka andra jaktmarker... men jag fångade en...
.
Nu är det "bara" att sätta igång med Vehäsen på Nygården. Löpande info lär komma på bloggen :-))

Kommentera här: