Stochampionatet 2008

Första semesterveckan (av fem) avslutades med den, sedan 1998, återkommande hundbevakningen på Stochampionatet.
Anledningen till denna insats är att jag kontaktades under lördagen 1998 (dvs andra dagen av 1998 års Stochampionat-helg) av en granne som då tjänstgjorde som speaker vid banan. Frågan ställdes till mig om jag kunde tänka mig att med hund, kommande natt, bevaka innerplan dvs gräsytan i mitten på själva travbanan eftersom någon under natten mellan fredagen och lördagen saboterat totto-anläggningen. Travtävlingar som är "vad" dvs man satsar pengar på en förväntad placering i konkurrensen, bygger på att publiken vet vilka odds som gäller och utan ett fungerande totto-system kan förmodligen inte tävlingarna genomföras.
Efter hårt arbete och hämtning av delar i Malmö fixade teknikerna problemen så tävlingarna kunde starta omkr middagstid och framåt kvällen dök så jag med hund upp.
Uppdraget var att avvisa alla från innerplan..... fast egentligen fanns det redan någon som hade detta ansvar nämligen ordningsvaktföreningen som hade det övergripande ansvaret för säkerhet och bevakning.
Jag och min hund var således en förstärkning.
Denna natt sprang jag som en skållad råtta fram o tillbaka medans vakterna i stort sett lös med sin frånvaro.
Förbannad och besviken kontaktade jag ledningen veckan efter och förklarade att ytterligare minst ett hundekipage var nödvändigt under rådande omständigheter.
Följande år fick Securitas bevakningsuppdraget och ville inte ha några "civilister med hund" utan offererade sina hundförarekipage men då ledningen tyckte priset var för högt blev det ingen hundbevakning detta år.
Döm om min förvåning när så ledningen kontaktade mig året efter dvs år 2000 med frågan om jag kunde ställa upp och min begäran om två ekipage var helt ok.
Sedan dess har jag tillsammans med ytterligare en hundförare (sedan 2005 en tjänstehundförare från Skara Bk) tillbringat 20 natt-timmar under två dygn tillsammans med securiats-väktare på innerplan. Vi samarbetar och kompletterar varandra väldigt bra trots att båda parter, oberoende av varandra, är engagerade av trav-ledningen men Securitas naturligtvis har det övergripande ansvaret.
Genom åren har vi blivit duktiga på att inte provocera den ofta allt annat än nyktra publiken till "hjältedåd" dvs bli nattens snabbaste ekipage med en schäfer i baken eller "bara" känna på banans hårdhet eller "bara" gå dessa 35 meterna på banan för att nå campingen från stallbacken.
Man får inte glömma att så gott som alla besökare är hyggligt folk som passar på att "släppa loss en smula" i mötet med likasinnade dvs travälskare med, ofta väldigt stora häst-kunskaper.

Under helgen finns alltid ridande polis från Göteborg inkallad.
Vid ett tillfälle skrittade poliserna förbi ett gäng "seniorer" och en av damerna bad om ursäkt och upplyste sedan den ena ryttaren om att hennes häst var halt....
Polisen tog ingen notis om den lilla damens upplysning men eftersom hon slog följe med de båda och upprepade sin iakttagelse blev det till slut lite pinsamt varpå poliser satt av och en undersökning av hästen genomfördes...som visade att hästen var halt....... och transporterades tillbaka till Göteborg....
Polisen bad om ursäkt, kramade om lilla damen och tackade för hjälpen.
Seniorerna fortsatte sin vandring, påtagligt nöjda och "glada".... och jag återvände till skuggan på innerplan varm i hjärtat av detta möte mellan den äldres "känsla och kunskap" och den betydligt yngre poliskvinnans yrkeskompetens men där omtanken om hästen i allra högsta grad förenade dem båda.


Foto kjell hedvall
Värdig vinnare av Stochampionatet 2008 Lie Detector....kusk Örjan Kihlström...

                            
Foton Claes Kärrstrand
och sin mycket sympatiske tränaren Stefan Hultman



Foto kjell hedvall
och uppfödare Menhammars stuteri...Margareta Wallenius...


Foto kjell hedvall
och avslutningsvis en väldigt nöjd men aningen "kletig"
SmÖrjan Kihlström...

Kommentera här: